Δέκα εργαλεία για πιο αποδοτική επικοινωνία

  1. «Ακούω»
  2. Παρατηρώ τη Γλώσσα Σώματος, προσέχοντας τα διπλά μηνύματα. Συχνά μπορεί να νιώθουμε ότι κάτι δεν πάει καλά με αυτό που μας λέει ο συνομιλητής μας. Δεν μας πείθει. Αυτή την αίσθηση μπορεί να μας τη δίνουν τα μη λεκτικά του σημάδια που δεν συνάδουν με όσα μας λέει. Έχουμε παρατηρήσει τον εαυτό μας; Τι λέει η δική μας γλώσσα σώματος και πώς συνδέεται με όσα λέμε; Τι συμβαίνει όταν είμαστε αγχωμένοι και θέλουμε να δείξουμε σιγουριά; Τι συμβαίνει όταν διαφωνούμε και λέμε ότι συμφωνούμε; Τι συμβαίνει όταν δεν γνωρίζουμε κάτι και δεν θέλουμε αυτό να αποκαλυφθεί;
  3. Τα μηνύματά μου έχουν σαφήνεια. Είναι σημαντικό να χρησιμοποιούμε απλή γλώσσα και όρους που ξέρουμε ότι γνωρίζει ο συνομιλητής μας. Δεν είναι λίγες οι φορές που μπορεί να θεωρήσουμε ότι κάτι είναι απλό για το συνομιλητή μας, ενώ εκείνος στην πραγματικότητα δεν έχει τη σχετική γνώση. Αξίζει να εξετάζουμε το ρόλο μέσα από τον οποίο μιλάμε και τι όρους φέρνει ο ρόλος αυτός στην επικοινωνία.
  4. Ρωτάω (κάνω πολλές ανοιχτές ερωτήσεις). Οι ερωτήσεις είναι ένα σημαντικό εργαλείο επικοινωνίας που μας δίνει πληροφορίες και χρόνο για να σκεφτούμε. Επίσης μας δίνει την ευκαιρία να επικεντρώσουμε την προσοχή μας στο συνομιλητή μας και να δούμε τα πράγματα από τη δική του οπτική γωνία.
  5. Αναδιατυπώνω. Κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας είναι χρήσιμο να αναδιατυπώνουμε τα λόγια του συνομιλητή μας. Αυτό μας βοηθά να μπαίνουμε στη θέση του, να την κατανοούμε καλύτερα και παράλληλα έχουμε την ευκαιρία να επιβεβαιώσουμε ότι κατανοήσαμε αυτό που θέλει να μας μεταφέρει.
  6. Αποφεύγω στερεοτυπικές λέξεις (πρέπει, ποτέ, πάντα, πάλι). Πρόκειται για λέξεις που μπλοκάρουν την επικοινωνία και σπάνια έχουν αλήθεια. Συχνά τη χρησιμοποιούμε για να δώσουμε έμφαση και οδηγούμαστε σε υπερβολές που υπονομεύουν το κλίμα της επικοινωνίας μας.
  7. Χρησιμοποιώ θετικές λέξεις και εκφράσεις. Οι λέξεις που χρησιμοποιούμε διαμορφώνουν το κλίμα της επικοινωνίας. Έτσι, είναι προτιμότερο να λέμε «Θέλω να είσαι στην ώρα σου» από το «Δεν θέλω να αργείς». Μπορεί η διαφορά, καθώς το διαβάζετε εδώ να φαίνεται μικρή. Ωστόσο, στην καθημερινή επικοινωνία, υιοθετώντας θετική γλώσσα έκφρασης, μπορούμε να κάνουμε σημαντική διαφορά.
  8. Αναφέρομαι στη συμπεριφορά όχι στο άτομο. Χαρακτηρίζοντας τον άνθρωπο πληγώνουμε και δημιουργούμε στο συνομιλητή μας αμυντική στάση. Η στάση αυτή εμποδίζει την επικοινωνία και χτίζει τοίχους. Χαρακτηρίζοντας τη συμπεριφορά, δίνουμε ανατροφοδότηση και ευκαιρία αλλαγής και ανάπτυξης.
  9. Αποφεύγω γενικεύσεις (ταμπέλες). Οι γενικεύσεις είναι κάτι που συνήθως κάνουμε αυτόματα, δημιουργώντας εικόνες στο νου μας για τους συνεργάτες μας. Ωστόσο, επικοινωνώντας μέσω αυτών, είναι σαν να κοιτάμε με το ένα μας μάτι. Χάνουμε όλες τις υπόλοιπες πληροφορίες που διαφοροποιούν το συνομιλητή μας, από την ταμπέλα που επιλέξαμε γι’ αυτόν.
  10. Έχω αποδοχή. Είναι πολύ πιθανό να διαφωνούμε με το συνομιλητή μας ή να θεωρούμε πως αυτό που εκείνος λέει είναι λανθασμένο. Μπορούμε όμως να δούμε ότι αυτό είναι η δική του πλευρά, η δική του διαφορετική άποψη και να την αποδεχτούμε ως μια τέτοια;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *