O ρόλος του ηγέτη στην ομάδα.

images

Ο ηγέτης χρειάζεται την ομάδα, όσο η ομάδα χρειάζεται τον ηγέτη! «Το Όλον είναι μεγαλύτερο από το άθροισμά των μελών» λέει η Gestalt Ψυχολογία και αυτό σημαίνει ότι η ομάδα σου δίνει παραπάνω μέσα από όσα επενδύεις σ’ αυτήν. Πάνω απ’ όλα, η ομάδα προσφέρει συναίνεση στην υλοποίηση των στρατηγικών, συμμόρφωση στις κοινές αποφάσεις, ομαδικό πνεύμα με όλα τα μέλη και με την ηγετική ομάδα. Ο ηγέτης χρειάζεται την ομάδα για δυο λόγους:

  • Για να έχει η οργάνωση μεγαλύτερη απόδοση
  • Για να διατηρήσει την κυριαρχία του

Η ομάδα προσφέρει στην ηγέτη τρία μέσα για να πετύχει τους σκοπούς του:

  • Την κοινωνική διευκόλυνση
  • Την ομαδική μάθηση
  • Την συλλογική δημιουργική σκέψη

Ταυτόχρονα, μπορεί να δημιουργήσει πονοκεφάλους, μια και κάθε ομάδα είναι δυνατόν να παρουσιάσει και κάποιες παρενέργειες, όπως είναι:

  • Η πόλωση
  • Οι συγκρούσεις
  • Ο παραγκωνισμός των απόψεων μελών που μπορεί να τους οδηγήσει μέχρι τον αρνητισμό
  • Η ενίσχυση των προκαταλήψεων και η ανάπτυξη ανταγωνιστικών διαθέσεων, έναντι άλλων ομάδων, ακόμα και μέσα στην ίδια την οργάνωση.

Παραβολή: Ο ήχος του δάσους

 Τον 3ο μ. Χ. αιώνα, ο βασιλιάς Τα’ αο έστειλε τον γιο του, πρίγκιπα και διάδοχο Τ’ άι στο ναό να σπουδάσει στο μεγάλο  Παν Κου για να του διδάξει πώς να γίνει καλός κυβερνήτης. Όταν έφτασε ο πρίγκιπας στον ναό, ο δάσκαλος τον έστειλε μόνο του στο δάσος Μινγκ-λι . Μετά από ένα χρόνο, ο πρίγκιπας έπρεπε να επιστρέψει και να περιγράψει τον ήχο του δάσους.
Όταν ο πρίγκιπας Τ’ άι  επέστρεψε ο Παν Κου του ζήτησε να περιγράψει όλα όσα μπόρεσε να ακούσει. «Δάσκαλε,» είπε ο μικρός, «άκουσα τους κούκους να τραγουδούν, τα φύλλα να θροΐζουν, τα χαμοπούλια να μουρμουρίζουν, τα τριζόνια να τερετίζουν, τις μέλισσες να βουίζουν, τη χλόη να σκάει, τον άνεμο να ψιθυρίζει και να ουρλιάζει.». Όταν τελείωσε το παλικάρι τον εντυπωσιακό του μονόλογο, ο δάσκαλος του ζήτησε να γυρίσει πίσω και να προσπαθήσει να ακούσει όσους περισσότερους νέους ήχους μπορούσε.
Ο πρίγκιπας παραξενεύτηκε. Τι υπήρχε ακόμα να ακούσει; Για μέρες και νύχτες προσπαθούσε να εντοπίσει κάποιο νέο ήχο που να μη μοιάζει με αυτούς που είχε ήδη ακούσει και τόσο προσεκτικά καταγράψει. Μέχρι που ένα πρωί άρχισε να ξεχωρίζει κάποιους πολύ αχνούς ήχους. Καθώς προσπαθούσε να ξεχωρίσει καλύτερα αυτούς τους ήχους, άκουγε όλο και περισσότερους νέους ήχους. «Αυτοί πρέπει να είναι οι ήχοι που με έστειλε να ακούσω ο δάσκαλος», σκέφτηκε.
Όταν επέστρεψε ανέφερε: «Όταν άκουσα πιο προσεκτικά, Δάσκαλε, άκουσα αυτό που δεν ακούγεται – τον ήχο των λουλουδιών που ανοίγουν τα πέταλα, τον ήχο του ήλιου που ζεσταίνει τη γη, τον ήχο της χλόης που πίνει τη πρωινή δροσιά». Ο δάσκαλος κούνησε το κεφάλι του επιδοκιμάζοντας. «Να ακούς αυτό που δεν ακούγεται», είπε ο Παν Κου, «είναι μια υποχρεωτική πειθαρχία για να γίνεις καλός κυβερνήτης. Γιατί μόνο όταν ο κυβερνήτης έχει μάθει να ακούει προσεκτικά τις καρδιές των ανθρώπων, ακούγοντας τα αισθήματα που δεν έχουν εκφραστεί, τον πόνο τους που δεν έχει εκδηλωθεί, τα παράπονα που δεν έχουν μιληθεί, μπορεί να ελπίζει ότι θα εμπνεύσει εμπιστοσύνη στους ανθρώπους του, να καταλάβει όταν κάτι δεν πάει καλά, να ικανοποιήσει τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών του. Η παρακμή των κρατών έρχεται όταν οι ηγέτες ακούνε μόνο επιφανειακά λόγια χωρίς να διεισδύουν βαθιά στις ψυχές των ανθρώπων για να ακούσουν τις πραγματικές γνώμες, τα συναισθήματα, τις επιθυμίες.»

Σχόλιο: 

«Να ακούς αυτό που δεν ακούγεται». Η υπέρτατη, η σχεδόν μεταφυσική διάσταση της ηγεσίας, που επιτρέπει στον ηγέτη να παραμένει συνδεδεμένος λογικά, συναισθηματικά και πνευματικά με τον συλλογικό Νου της ομάδας του. Σήμερα, η εκπαίδευση στην ηγεσία, περιλαμβάνει και εκγύμναση σε αυτόν τον τομέα. Δυο δόκιμες τακτικές η πειθαρχία της σιωπής και η συζήτηση με κλειστά μάτια. Πολλοί Ινδιάνικα ή Γιαπωνέζικα ντραμς γιατί οι αρχέγονοι ήχοι, βρίσκουν ότι βοηθούν στην «αφύπνιση» αυτών των αισθήσεων.

Παραβολή μεγάλων δασκάλων της Ανατολής που διδάσκεται εδώ και αιώνες στους ναούς της επαρχίας Kyung Nam της Κορέας, από μια δουλειά του Chan Kim καθηγητή της στρατηγικής και του διεθνούς management στο European Institute of Business Administration, στο Fontainebleau.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *